Železniční trať č. 153 spojuje Zvolen na středním Slovensku přes Krupinu s regionem Hont a městem Šahy na slovensko-maďarské hranici, odkud úvratí pokračuje do obce Čata, kde se napojuje na trať č. 152 Levice–Štúrovo. Trať vznikala postupně ve třech etapách.
Nejstarší je úsek Čata–Šahy, který byl uveden do provozu v roce 1886, čímž byly Šahy napojeny přes Čatu a Štúrovo na hlavní železniční trať do Bratislavy. Z Šiah byla železnice následně budována východním směrem do Balážských Ďarmot a dále do Lučenca s napojením na trať do Budapešti. V roce 1899 byl otevřen úsek směřující na sever do Krupiny. Po rozpadu Rakouska-Uherska připadlo území jižně od řeky Ipeľ Maďarsku a tím i železnice ze Šiah na východ do Lučenca. Po vzniku Československa bylo nutné dobudovat železniční síť orientovanou dovnitř republiky a železničně napojit jižní oblasti středního Slovenska s centrem ve Zvolenu. K tomu došlo v roce 1925 zprovozněním posledního úseku současné trati č. 153, a to Krupina–Zvolen.
Železniční trať č. 153 je jednokolejná, neelektrifikovaná, s celkovou délkou 106 km. Včetně výchozí a konečné má 28 stanic či zastávek, ne všechny jsou však obsluhovány. Trať prochází dvěma tunely – nedaleko Zvolena (Neresnický tunel) a Krupiny (Pod Vlčkom). V roce 2003 byla v rámci redukce osobní železniční dopravy zastavena pravidelná osobní doprava i zde, obnovena byla v roce 2019.
Nejstarší je úsek Čata–Šahy, který byl uveden do provozu v roce 1886, čímž byly Šahy napojeny přes Čatu a Štúrovo na hlavní železniční trať do Bratislavy. Z Šiah byla železnice následně budována východním směrem do Balážských Ďarmot a dále do Lučenca s napojením na trať do Budapešti. V roce 1899 byl otevřen úsek směřující na sever do Krupiny. Po rozpadu Rakouska-Uherska připadlo území jižně od řeky Ipeľ Maďarsku a tím i železnice ze Šiah na východ do Lučenca. Po vzniku Československa bylo nutné dobudovat železniční síť orientovanou dovnitř republiky a železničně napojit jižní oblasti středního Slovenska s centrem ve Zvolenu. K tomu došlo v roce 1925 zprovozněním posledního úseku současné trati č. 153, a to Krupina–Zvolen.
Železniční trať č. 153 je jednokolejná, neelektrifikovaná, s celkovou délkou 106 km. Včetně výchozí a konečné má 28 stanic či zastávek, ne všechny jsou však obsluhovány. Trať prochází dvěma tunely – nedaleko Zvolena (Neresnický tunel) a Krupiny (Pod Vlčkom). V roce 2003 byla v rámci redukce osobní železniční dopravy zastavena pravidelná osobní doprava i zde, obnovena byla v roce 2019.